세계인권선언과 아브라함계 종교 : 고문받지 않을 권리, 성평등, 종교의 자유를 중심으로 

 

저자 : 서창록, 최정음

학술지명 : 종교문화비평 38(0)

권호 : 

게재년월 : 2020

 

[초록]  

인권과 종교는 왜 충돌하는가? 이들의 화의는 어떻게 가능한가? 이 논문은 이 같은 질문에 답하기 위해 아브라함계 종교와 인권의 반발이 어느 지점에서 생겨나고, 그 원인이 무엇인지 따져본다.
그 방법으로서 세계인권선언 제5조, 16조, 18조와 아브라함계 종교의 교리해석 차이를 고찰한다. 이 세 조항은 각각 고문이나 비인도적인 처우를 받지 않을 권리, 결혼생활에서의 남녀평등, 그리고 사상과 종교의 자유에 대한 권리를 규정하고 있다. 이들은 아브라함계 종교의 인권담론에서 가장 격렬한 논의를 불러온 ‘인권의 종류(type of human rights)’로, 논의의 중심에 이슬람의 태형, 신체절단형, 투석형을 허용하는 형법과 조혼, 중혼, 일부다처를 허용하는 가족법, 그리고 배교자를 사형에 처하는 종교법이 있다.
그러나 좀더 깊이 들어가보면, 인권과 종교의 충돌은 이슬람과 같은 특정 종교에만 해당하지 않는다. 예를 들어 오늘날 유대교와 기독교는 고문의 허용을 두고 크게 두 가지 입장으로 나뉜다. 고문을 절대적으로 반대하는 입장과 경우에 따라 허용할 수 있다는 입장이다. 여성차별 또한 시대에 따른 차이가 있을 뿐 유대교와 기독교에서도 아직까지 해결된 문제가 아니다.
이러한 맥락에서 이 논문은 인권의 종류에 대한 아브라함계 종교의 관념이 저마다 다른 데 주목한다. 이때 차이를 만드는 요인으로 유일신에 대한 믿음의 내용, 이를 지키기 위해 종교마다 구축된 율법체제, 시대에 따라 종교별 정치권력의 유무와 정도에 따라 형성된 교인들의 집단 경험, 그 가운데 일어난 개혁의 바람, 그리고 교리 해석을 꼽는다. 그리하여 아브라함계 종교와 인권이 충돌하는 지점은 모두 다르고, 같은 종교에서 그 내용도 시대와 사회의 변화에 따라 다르지만, 화의가 결코 불가능한 것이 아님을 보인다. 더 나아가 그동안 아브라함계 종교가 어떻게 인권과 화의를 위해 노력해 왔는지를 살펴보고, 인권과 종교가 서로 노력할 때 그 결과가 더욱 효과적임을 증명한다. 이 논문에서 아브라함계 종교는 유일신 사상, 계시, 언약, 선택, 선지자 등의 개념을 공유하는 유대교, 기독교, 이슬람교를 말한다.

Why do human rights collide with religion? How can they be reconciled? In order to answer these questions, this article examines the precise spot of such controversies and their contexts.
For this purpose, it analyzes how Abrahamic religions have perceived three types of human rights which are enshrined in the Universal Declaration of Human Rights; Art. 5 on the right not to be tortured, Art. 16 on gender equality in marriage, and Art. 18 on religious freedom. These rights have brought the most critical controversies in the discourse of human rights and religions, especially for Islam’s allowance of lashing, amputation, stoning, early marriage, polygamy, and death penalty for apostasy. However, a careful observation reveals that the conflict between human rights and religions is not limited to a specific religion, such as Islam. For instance, Judaism and Christianity of today are displaying contrary positions in regards to torture: opposing torture and permitting torture. A similar conflict is also witnessed along with women’s rights issues in the same religions.
In this context, this article points out the Abrahamic religions’ perceptions of human rights, which have been shaped respectively by the contents of their monotheistic faiths, religious precepts, the collective experiences of the followers with their (non-)ownership of political sovereignty, reform movement, and the interpretation of their religious doctrines. This process demonstrates that the conflict zone between Abrahamic religions and human rights varies depending on epoch and societal changes. Following the examinations of the past and ongoing reconciling efforts by Abrahamic religions with human rights, the article concludes that their reconciliation is not only possible but can effectively be facilitated when human rights endeavor together. By Abrahamic religions, it refers to Judaism, Christianity, and Islam, which share the notion of monotheism, divine covenant, revelation, chosenness, and prophetic figures.